Naturligt i kattoan

Jag är överraskad hur snabbt det gick att vänja Cloetta vid naturligt strö i kattoaletten istället för sand. Visserligen har jag alltid haft dammfri sand men dock sand.

Peewee
Köpte Peewee wood pellets och den toppenfina Peewee Ecominator med sprättkant i två grå nyanser samt en jättepåse med träpellets. Kattlådan har två bottnar. I den undre häller man pytte lite pellets och sen sätter man den övre ovanpå och sist knäpper man på sprättkanten.  I den övre lådan häller man en rekommenderad mängd pellets. Den övre bottnen har massor med hål för att kisset ska rinna ner i den undre delen och på så sätt hålla lådan fräsch så att katterna slipper få kiss på tassarna.

Cat´s Best Orginal kattströ
För att vänja Cloetta använde jag först en vanlig kattlåda med enkel botten. Hällde i peewee pellets i kattsanden. Kanske 50/50. Hon gillade det inte. De där pelletsen är rätt stora och inget hon är van vid. Gör nog ont under tassarna. Så hon valde den andra toan med enbart sand.

När sen kattungen kom och så småningom skulle börja gå på lådan förstod jag att peewee pellets inte kommer att funka för små kattungetassar. Så jag beställde Cat´s Best Orginal kattströ . Också av träfiber fast betydligt mindre bitar.

Tre veckor att vänja Cloetta
Under tre veckor vande jag Cloetta och tog mindre och mindre mängd sand  i lådan och mer och mer Cat´s Best kattströ.  För en vecka sedan började den lille kattungen gå på lådan och valde att gå på samma toa som mamma. Och vid den tidpunkten var det enbart Cat´s Best i lådan. Och Cloetta hade vant sig.  Det är Peewee kattlådan som används. Jag tycker det funkar utmärkt att ha den kattlådan till Cat´s Best.

När kattungen flyttat till sin nya tjänare är det dags att prova använda peewee pellets. Har ju en jättepåse i källaren. Vore grejt om jag fick henne att trampa i lådan fastän bitarna är stora och hårda. Jag återkommer om den saken.

Charlie ska också vänjas
Dessutom är det dags för Charlie att vänja sig vid väldoftande träpellets och förstå tjusningen att slippa tvätta rent sina tassar från kattkiss och sand.

Det är jäkligt skönt att slippa kattsanden i badrummet. Det är så lätt att sopa upp de små träbitarna som hamnar utanför. Dessutom doftar det fräscht av trävirke.

Jag är jättenöjd och det ser jag på Cloetta att hon också är.

Härligt.